امورکنسولی

صدور شناسنامه زیر 15 سال

 

   برای فرزندانی که از پدر ایرانی در نیوزیلند متولد شده اند شناسنامه ایرانی صادر خواهد شد.

مدارک لازم:

  1-  ابتدا­ در سامانه میخک  ثبت نام و وارد صفحه اصلی شوید و قسمت " درخواست صدور شناسنامه " را تکمیل و کد رهگیری دریافت نمایید. پس از آن مدارک زیر را بهمراه پرینت کد رهگیری دریافت شده، جهت اقدام به بخش کنسولی سفارت ارائه نمایید.

راهنمای انتخاب نام برای فرزند

          طبق ماده بیست قانون ثبت احوال کشور مصوب سال 1355،  انتخاب نام با اعلام کننده (پدر ومادر) است. اما بعضی از نامها بدلیل عدم تناسب نام با جنس نوزاد یا دارا بودن معنی غیرقابل قبول و... در این قانون غیرمجاز اعلام گردیده است. از اینرو سازمان ثبت احوال فهرستی از نامهای مجاز  و  غیرمجاز را تهیه نموده است. چنانچه نامی که هموطنان برای فرزندشان انتخاب نموده اند از نامهای معروف و متداول نیست، می توانند با مراجعه به این فهرست از مجاز یاغیرمجاز بودن نام مورد نظر خود مطلع شوند.

         چنانچه نام انتخاب شده برای فرزند غیر مجاز باشد و برای وی گواهی ولادت  نیز صادر شده باشد، والدین می توانند با انتخاب یک نام مجاز و نوشتن عبارت " درخواست صدور شناسنامه برای فرزندم با نام .........  دارم " درپشت برگ گواهی ولادت  و امضا آن تقاضای صدور شناسنامه بنمایند.

        در صورتیکه در شناسنامه پدر پیشوند "سید" قبل از نام پدر وجود داشته باشد، در شناسنامه فرزند نیز به تناسب جنس  پیشوند "سید" یا "سیده" و یا پسوند "سادات" درج خواهد شد. در صورتیکه فرزند شما دختر می باشد لطفا در فرم درخواست شناسنامه واژه مورد نظر خود را از بین "سیده"  یا "سادات"  انتخاب و درج نمایید.

توجه: نام خانوادگی فرزند همان نام خانوادگی پدر در شناسنامه ایرانی میباشد. توصیه می شود جهت جلوگیری از بروز احتمالی مشکلات هویتی در آینده از انتخاب نامهای غیرمجاز و یا انتخاب نام خانوادگی مغایر با نام خانوادگی ایرانی پدر در گواهی ولادت فرزند خودداری شود. پیشنهاد میگردد که پس از انتخاب نام مجاز و درج نام خانوادگی مطابق با نام خانوادگی ایرانی پدر در گواهی ولادت  و پس از صدور شناسنامه ایرانی، نسبت به ارائه درخواست تغییر نام یا نام خانوادگی فرزند به اداره مربوطه اقدام نمایید. 

توجه:  اقلیتهای دینی(ادیان رسمی مندرج در قانون اساسی) می توانند مطابق فرهنگ و آیین خود، نام مورد نظر را انتخاب نمایند.

ارسال مدارک ذیل:

1- ارسال اصل شناسنامه پدر و مادر و تصویر گذرنامه والدین و کد رهگیری سامانه میخک  

2- ارسال اصل و تصویر گواهی  ولادت

3- هزینه شناسنامه بر اساس  الف: در مهلت قانونی (تا15روز از تاریخ تولد مبلغ 47 دلار) ب: بعداز مهلت قانونی (از 16 روز تا شش ماه بعد از تاریخ تولد 65 دلار)ج: بعداز مهلت قانونی (بعداز شش ماه از تاریخ تولد 93 دلار ) و مبلغ 37 دلار بابت وکالت به مبالغ اضافه می گردد.

4- پاکت بازگشت سفارشی آدرس دار

5-تکمیل فرم درخواست شناسنامه

6-تکمیل فرم وکالت امضای دفتر