امورکنسولی

تقاضای سرپرستی فرزند

شرایط تقاضای سرپرستی کودکان و نوجوانان:

          بر اساس قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران اشخاص با داشتن شرایطی می توانند سرپرستی کودکان و نوجوانان بدون سرپرست و بد سرپرست را بعهده بگیرند.

          باتوجه به ماده 5 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست ، افراد زیر می توانند تقاضای سرپرستی کودکان و نوجوانان مشمول این قانون را بنمایند.

1-  زن و شوهری که پنج سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند، مشروط به اینکه حد اقل یکی از آنان بیش از 30 سال سن داشته باشد.

2-  زن و شوهر دارای فرزند، مشروط به اینکه حد اقل یکی از آنان بیش از سی سال سن داشته باشد.

3-  دختران و زنان بدون شوهر، در صورتیکه حداقل سی سال سن داشته باشند.این افراد منحصرا حق سرپرستی اناث (دختران) را خواهند داشت.

توضیح 1- چنانچه به تشخیص سازمان پزشکی قانونی کشور، امکان بچه دار شدن زوجین وجود نداشته باشد، درخواست کنندگان از شرط مدت پنج سال مقرر در بند 1 مستثنی خواهند شد.

توضیح 2- چنانچه درخواست کنندگان سرپرستی، از بستگان کودک یا نوجوان باشند، دادگاه با اخذ نظر سازمان بهزیستی کشور و با رعایت مصلحت کودک و نوجوان ، می تواند آنان را از برخی شرایط مقرر در این ماده مستثنی نماید.

توضیح 3- اولویت در پذیرش سرپرستی به ترتیب با = زن و شوهر بدون فرزند = زنان و دختران بدون شوهر فاقد فرزند = درنهایت زن و شوهر دارای فرزند می باشد.

توضیح 4- درخواست کنندگان کمتر از پنجاه سال سن، نسبت به درخواست کنندگانی که پنجاه سال و بیشتر سن دارند در شرایط مساوی،  اولویت دارند

توضیح5- در مواردی که زن و شوهر درخواست کننده سرپرستی باشند، درخواست آنان باید بطور مشترک تنظیم و ارائه گردد.

شرایط لازم متقاضیان :

 متقاضیان باید شرایط زیر را داشته باشند تا بتوانند متقاضی سرپرستی کودکان و نوجوانان باشند

1- داشتن تابعیت ایران

2- تقید به انجام واجبات و ترک محرمات

3- عدم محکومیت جزائی موثر با رعایت موارد مقرر در قانون مجازات اسلامی

4- تمکن مالی

5- عدم حجر

6-  سلامت جسمی و روانی لازم وتوانائی عملی برا ی نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی

7- نداشتن اعتیاد به مواد مخدر  ، مواد روانگردان و الکل

8- صلاحیت اخلاقی

9-  عدم ابتلا به بیماری های واگیر و یا صعب العلاج

10- اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلام ایران

 * مدارک و مراحل لازم برای درخواست اولیه:

      1- تکمیل یکی از فرمهای زیر با توجه به وضعیت متقاضیان:

               فرم مخصوص زن و شوهر بدون فرزند

               فرم مخصوص زن و شوهر دارای فرزند

               فرم مخصوص دختران و زنان بدون شوهر

      2- تکمیل فرم مصاحبه:

    الف-  مراجعه حضوری متقاضیان به بخش کنسولی سفارت به همراه فرم های تکمیل شده و اصل شناسنامه و گذرنامه ایرانی و مدارک اقامتی نیوزیلندی ( مانند گذرنامه نیوزیلندی یا ویزای معتبر اقامت )

 ب-  پس از دریافت پاسخ از ایران و در صورت موافقت اولیه با درخواست، متقاضیان باید مدارک زیر تهیه نموده و برای ارسال به مراجع مربوطه در ایران، به سفارت ارائه نمایند.

 مدارک لازم پس از موافقت اولیه:

  1-  اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه متقاضیان

2- اصل و تصویر کارت شناسائی ملی متقاضیان

3- اصل و تصویر کارت پایان خدمت ویا معافیت آقایان

4-اصل و تصویر کلیه صفحات سند ازدواج زوجین متقاضی

5- اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی متقاضیان

6- اصل و تصویر سند مالکیت و یا مبایعه نامه منزل و یا اجاره نامه متقاضیان

7- اصل و تصویر گواهی اشتغال به کار و یا تعیین میزان تقریبی درآمد متقاضیان( مانند حکم کارگرینی، فیش حقوقی، پروانه کسب و ...)

8- اصل و تصویر دفترچه بیمه متقاضیان

9- اصل گواهی نازائی زوجین ( برای بهره مندی از اولویت)

10- اصل گواهی سلامت جسم و روان و عدم اعتیاد به مواد مخدر ، مواد روان گردان، الکل متقاضیان  ( به تایید وزارت خارجه نیوزیلند رسیده باشد)

11- گزارشهای جامع مددکاری و مشاوره های فرزند خواندگی صادره مقامات ذی ربط محل ( مانند موسسات خدمات اجتماعی و مددکاری) در خصوص وضعیت اجتماعی اقتصادی خانوادگی و ... متقاضیان و خانواده. در این گزارش ها مراجع ذی صلاح محل باید صراحتا اعلام نمایند که زوجین و متقاضیان صلاحیت فرزند خواندگی را دارند و تعهد کتبی نمایند که تا زمان رسیدن کودک به سن 18 سالگی بر وضعیت خانواده و کودک نظارت نموده و در دورهای زمانی مقرر مطابق ضوابط و مقررات بهزیستی ایران گزارشات مربوطه را به سفارت جمهوری اسلامی ایران ارسال نمایند. ( این گزارشها باید به فارسی ترجمه و به تایید وزارت خارجه نیوزیلند برسد)

12-  اصل گواهی عدم سوءپیشینه کیفری متقاضیان صادره مقامات ذی ربط محل. این گواهی به تایید سفارت نیز باید برسد.(علاوه بر این گواهی، بنا به تشخیص کمیته فرزند پذیری بهزیستی استان،  متقاضیان برای دریافت گواهی عدم سوءپیشینه کیفری به اداره تشخیص هویت ناجا هم معرفی خواهند شد.)

13- کلیه مدارک خارجی متقاضیان (گواهی های ماخوذه و گزارشات) باید توسط مترجمین رسمی در ایران برسد و اگر توسط مترجمین رسمی در خارج از کشور به زبان فارسی ترجمه گردید باید به تایید سفارت برسد.

       توضیح یکتعیین استان مربوط به تشکیل پرونده متقاضیان در سازمان بهزیستی استان بر اساس انتخاب متقاضیان و یا بنا به تشخیص اداره کل امور کودکان و نوجوانان سازمان است.

       توضیح دوحضور متقاضیان سرپرستی در ایران جهت شرکت در جلسه کمیته فرزندپذیری سازمان بهزیستی کشور، جلسه دادرسی دادگاه ، زمان دیدار و انتخاب کودک ، بنا بر نظر دادگاه یا کمیته فرزند خواندگی استان و همچنین در زمان تحویل کودک به خانواده و انجام تشریفات الزامی است.

     توضیح سه: در صورت موافقت دادگاه صالح با سرپرستی ، دادگاه نسبت به صدور قرار سرپرستی آزمایشی شش ماهه اقدام می نماید. قرار صادره به دادستان ، متقاضیان و سازمان بهزیستی کشور ابلاغ می گردد.

     توضیح چهار: در صورتی که بنابر شرایط قانونی ، ضوابط کشور محل اقامت و یا غیره امکان ورود کودک در دوران آزمایشی به کشور مربوطه وجود نداشته باشد، ضروری است متقاضیان ، محل اقامت شش ماهه خود و کودک و یا نوجوان تحویلی را در ایران به سازمان بهزیستی اعلام نمایند.به دلیل رعایت مصالح عالیه کودک و یا نوجوان تحت سرپرستی ،محل اقامت مذکور باید مورد تایید کارشناس سازمان بهزیستی باشد.

     توضیح پنجچنانچه والدین کودکان ایرانی مقیم خارج از کشور فوت نمایند و یا به هر دلیل فاقد صلاحیت سرپرستی شناخته شوند و هموطنان ایرانی مقیم همان کشور اعم از بستگان و یا غیر بستگان تمایل به سرپرستی از کودک مذکور را داشته باشند، فرایند سرپرستی نظیر سایر متقاضیان توسط سازمان بهزیستی کشور و دادگاه صالح ایران انجام می شود ، اما در زمان تحویل کودک ، الزامی به حضور در ایران نداشته و تحویل کودک یا نوجوان با لحاظ مقررات کشور محل اقامت ، توسط نمایندگی ذی ربط جمهوری اسلامی ایران در آن کشور انجام خواهد شد. در این صورت صورتجلسه تحویل کودک در محل تکمیل، امضا و تایید می شود.

مبلغ 28 دلار واریز به حساب شماره 389011008395701 کیوی بانک